انواع سیستم عامل های موبایل
نوشته شده توسط : اولین دیتا

سیستم عامل موبایل، نرم افزاری شامل مجموعه ای از داده ها و برنامه ها بوده که وظیفه کنترل و مدیریت سخت افزار و نرم افزار را بر عهده دارد و اجازه می دهد تا برنامه ها و اپلیکیشن ها اجرا شوند. اکثر سیستم عامل ها قابل تعویض نیستند یعنی نمی توان روی یک گوشی اپل با سیستم عامل iOS، سیستم عامل اندروید را جایگزین کرد. اما می توان سیستم عامل موبایل را آپدیت کرده و قابلیت های آن را بهبود بخشید.

انواع مختلفی از سیستم عامل های گوشی وجود دارد و از مهمترین آنها می توان iOS ،BlackBerry ،Bada Symbian ،windows phone ،Palm ،Tizen ،Java و Android را نام برد که هر یک از این سیستم عامل ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند. با اولین دیتا همراه باشید تا چند نمونه از سیستم عامل های موبایل را برای شما به معرفی بگیریم.

سیستم عامل موبایل

سیستم عامل (android) اندروید

در سال 2005، شرکت گوگل، مانند ده ها شرکت دیگری که تاکنون خریداری کرده است، شرکت کوچک اندروید را خریداری نمود. اندروید از لحاظ لغوی به معنی ربات می باشد و یک سیستم عامل Open Source است. کارکردن با این سیستم عامل برای افراد مبتدی با توجه به قابلیت های زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد، کمی پیچیده و دشوار به نظر می رسد.

اندروید

سیستم عامل (ios) آی او اس

دومین سیستم عامل محبوب در جهان بعد از سیستم عامل اندروید، سیستم عامل  iOSمی باشد. سیستم عامل iOS هم مانند Mac OS X  به سیستم عامل یونیکس تعلق دارد و صرفا برای آیفون طراحی شده است. تمامی دستگاه های کمپنی اپل نظیر آیفون، آی پاد تاچ، آی پد و اپل تی وی از سیستم عامل آی او اس استفاده می کنند.

آی او اس

سیستم عامل (windows phone) ویندوزفون

سیستم عامل ویندوزفون توسط شرکت قدرتمند مایکروسافت ارائه شده است. در سال 2015 نسخه 10 ویندوز فون که شباهت بسیار زیادی به ویندوز 10 کامپیوترهای شخصی داشت، به بازار عرضه شد. این سیستم عامل رابط کاربری روان و زیبایی دارد و تاکنون رضایت خاطر بالای کاربران را به ارمغان آورده است.

ویندوز فون

 

سیستم عامل (BlackBerry) بلک بری

 بلک بری در سال 1999، اولین سیستم عامل خود را برای پلاگین BlackBerry 850 روانه بازار کرد. سیستم عامل بلک بری به خاطر پشتیبانی قوی خود از (ایمیل) شناخته شده است. این سیستم عامل فقط بر روی گوشی های بلک بری قابل اجرا می باشد و از این نظر شبیه iOS اپل عمل کرده است. رابط کاربری بلک بری BlackBerry Blend می باشد و امکان مدیریت گوشی از طریق کامپیوتر را فراهم می سازد. از ویژگی های بارز این سیستم عامل می توان به چند وظیفگی (انجام همزمان چند کار)، صفحه کلید هوشمند و امنیت بالا اشاره کرد. بلک بری قابلیت اشتراک گذاری تصویر را در سال 2012 بر روی نسخه 7.1 فراهم ساخت.از سیستم عامل اندروید بر روی گوشی های بلک بری نیز استفاده شده است. از نمونه گوشی های دارای سیستم عامل بلک بری می توان به مدل Classic Q20، مدل Leap و مدل Z30 اشاره کرد. موبایل های بلک بری مدل KEY2 و مدل Motion نیز دارای سیستم عامل اندروید می باشند.

 
بلک بری

سیستم عامل (Bada) بادا

 Bada سیستم عاملی است که توسط شرکت سامسونگ الکترونیک و از روی هسته لینوکس Free BSD و Open BSD طراحی و بر روی گوشی های سامسونگ سری wave اجرا شد. نسخه اول این سیستم عامل در سال 2010 و نسخه دوم آن در سال 2011 به بازار معرفی گردید. اما موبایل های عرضه شده با این سیستم عامل، از قیمت پائینی برخوردار بودند و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفتند. مدل های S8600 Wave 3 و S5780 Wave 578 از سری wave سامسونگ دارای سیستم عامل بادا هستند. این سیستم عامل از فایل های فلش پشتیبانی می کند و همزمان می تواند چندین کار را انجام دهد. فروشگاهی توسط بادا راه اندازی شده که کاربر می تواند برای دانلود برنامه های خود به آن مراجعه کند. موبایل هایی که دارای این نوع از سیستم عامل هستند از قابلیت Multi-touch نیز پشتیبانی می کنند.

بادا

سیستم عامل (Ti zen) تایزن

تایزن مانند اندروید سیستم عاملی Open Source و بر پایه سیستم عامل لینوکس می باشد که توسط دو شرکت اینتل و سامسونگ در سال 2012 طراحی شده و برای گجت های پوشیدنی این شرکت رونمایی شد. شرکت سامسونگ از این سیستم عامل در ساعت هوشمند Samsung Gear2 استفاده کرده است. همچنین گوشی موبایل سامسونگ Z2 نیز دارای این سیستم عامل می باشد.

تایزن

 

سیستم عامل (Java) جاوا

جاوا در واقع نوعی پلتفرم محسوب می شود و گوشی هایی که سیستم عامل ندارند از این پلتفرم استفاده می کنند. موبایل های دارای این سیستم عامل سریع تر روشن می شوند و کمتر هنگ می کنند. همچنین این سیستم عامل از اثری که ممکن است ویروس ها و نصب بدافزارها بر روی این گوشی ها داشته باشند آسیب کمتری خواهد دید. از نمونه گوشی موبایل های دارای این سیستم عامل می توان به نوکیا N225 و نوکیا N130 اشاره کرد.

 

#طراحی_سایت_در_افغانستان
#طراحی_اپلیکشن_در_افغانستان
#تولید_گیم_در_افغانستان
#تولید_سایت_ در_افغانستان
#تولید_استارتاپ_در_افغانستان
#اولین_دیتا
#برنامه_نویسی_کامپیوتر
#تولید_CRM_در_افغانستان
#تولید_سایت_فروشگاهی_در_افغانستان
#کسب_و_کار_آنلاین
#سیستم_عامل
#سیستم_عامل_موبایل





:: برچسب‌ها: طراحی سایت در افغانستان , طراحی اپلیکیشن در افغانستان , تولید گیم درافغانستان , تولیداستارتاپ در افغانستان , کسب و کار اینترنتی , اولین دیتا ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: